Een website laten maken is een behoorlijke investering. Of het nou jouw tijd is, of die van een ander… Als je een professional je website laat ontwerpen en bouwen, eventueel nog aangevuld met copywriting, redigeren, SEO en/of marketing, dan zijn er een aantal opties:
1. Middels offerte, aanbetaling en afronding
Meestal werken webdesign companies met een offerte. Dit doet Pink Sun Webdesign ook.
Het voordeel daarvan is, dat de klant van tevoren een idee kan krijgen wat het ongeveer gaat kosten. Meestal wordt er dan een bedrag vooraf betaald (bij Pink Sun is dat 50%). En een deel bij afronding (bij Pink Sun de andere 50%, eventueel opgehoogd met meer-werk)
Nadeel is dat klanten dan vaak denken dat àlles onder de offerte valt en omdat ze geen idee hebben hoeveel uur je als webdesigner/ strategist/ analist kwijt bent, ze je (als webdesigner) al gauw kunnen overvragen. Dit kan leiden tot irritaties wederzijds. Wat natuurlijk niet de bedoeling is! Het gaat er juist om dat de klant vertrouwen heeft in het proces. Duidelijkheid scheppen en verwachtingsmanagement toepassen is natuurlijk altijd van belang.
Een ander nadeel kan voor potentiële klanten zijn dat ze het budget niet hebben om de aanbetaling of de afronding in één keer te doen.
2. Abonnement
Er zijn bedrijven die daarom werken met een maandelijks abonnement. Meestal een relatief gezien behoorlijk hoog bedrag. Dat, als je het optelt na een paar jaar, een enorm bedrag blijkt te zijn. Daar had je een super website voor kunnen laten bouwen!
Maar die bedrijven lopen wel een risico door een kant en klare website te leveren, voordat ie afbetaald is.
Ik vind abonnementen zelf ook niet fijn omdat de website op die manier nooit eigendom van de opdrachtgever wordt.
Bij Pink Sun geven we de garantie dat de klant na de afronding de eigenaar is van de website (en dus ook ‘mee’ kan nemen naar een andere dienstverlener).
3. Pay as you go
Daarom heb ik een simpele oplossing bedacht: de opdrachtgevers die dat liever willen, kunnen hun website in delen vooraf betalen.
Telkens met een factuur, met specifiatie waar de uren van de afgelopen periode naartoe zijn gegaan.
De offerte kan vooraf nog steeds opgesteld worden, maar die zou dan duidelijk puur voor het maken van de website zijn, als alles in één keer
strak aangeleverd zou zijn.
Op die manier kan website bouwen en onderhouden, SEO instellen, marketing aanpassen e.d. een ongoing proces zijn. En dat is in veel gevallen helemaal prima! Zeker als de klant extra begeleiding hebben wil, tekst wil laten redigeren, of er gaande weg achter komt dat hij of zij toch veel meer pagina’s wil of aparte apps.
Een website is sowieso nooit echt ‘af’.