Casus:
Minder bezoek door een nieuwe website
Kan dat?
Jazeker
En ik heb een perfect voorbeeld om dit te illustreren:
Drie websites met dezelfde tekst, afbeeldingen en huisstijl gingen van goed, naar slecht en weer terug naar goed presterend
In het kort:
- Een oude of gedateerde website overzetten naar een nieuwe gaat niet zonder risico’s
- Als oude url’s en/of afbeeldingen verwijzen naar een website die niet meer bestaat, krijgt Google een heleboel foutmeldingen. Hierdoor degradeert een website.
- De oplossing is om elke oude pagina door te laten verwijzen naar een nieuwe op de nieuwe website. Hiervoor kan je een plug-in als REDIRECT LIST gebruiken
- Net als bij een nieuwe website moet er OPNIEUW aandachtig gekeken worden naar de SEO, passend bij de huidige tijd
- Ook de afbeeldingen moeten weer voorzien worden van ALT tekst voor de SEO codering
Gedateerde website
Hiervoor moest dit bedrijf haar oude website omzetten naar een nieuwe met een andere codering. Tekst, afbeeldingen en huisstijl bleven gelijk.
Dramatisch effect
Herstel
De zoekresultaten hebben zich nu gestabiliseerd op gemiddeld ruim 2x meer klikken dan in het eerste jaar sinds het herstel door Pink Sun en 3x meer vertoningen op Google.
Ondertussen heeft Heidi een nieuw ontwerp voor haar website laten maken. Geïntegreerd met haar aangepaste doelstellingen en aanbod. Natuurlijk houden we de SEO goed in de gaten!
Let op:
SEO is geen tovenarij.
Er zijn meerdere factoren nodig om een website rendabel te maken:
- Boven alles moet er voldoende VRAAG zijn naar je product of dienst
- Je moet goed werk leveren dat zich bijv ook vertaalt in goede reviews en mond op mond reclame
- Het helpt enorm als je zelf actief bent binnen je netwerk en/of sociale media
- Je moet bedenken of je de investering van een nieuwe website terug kunt verdienen. Als dit in termen van geld is, hangt het meestal nauw samen met je tarieven.
Het is een ander verhaal als het primair om verspreiding en/of bekendheid gaat.