Title tag en meta description
SEO is net zo belangrijk voor een website, als overzichtelijkheid en een goed design.
Veel mensen denken dat SEO (Search Engine Optimization) alleen gedaan kan worden door bedrijven die zich hierin gespecialiseerd hebben. En dat het een soort hocus pocus is.
Dat is niet waar.
Alhoewel je oneindig veel tijd in de SEO kan stoppen (en daar ook echt wel beter door gevonden zal kunnen worden), kan iedereen zichzelf de basis eigen maken.
Het zijn namelijk geen verborgen codes (wat vroeger nog wel eens was), maar vooral een logisch systeem, waar Google en de andere zoekmachines van smullen.
-
Google eens op ‘EXCLUSIEVE WEBSITES‘? Dan staat Pink Sun Webdesign bovenaan. Van heel Nederland.
Ook als je googelt op ‘EXCLUSIEF WEBDESIGN’, staat Pink Sun Webdesign bovenaan.
Dit is gebeurd door de title tag aan te passen voor het publiek (dus niet voor Google per se)
Wij wilden dat het publiek gelijk kon zien dat Pink Sun iets bijzonders te bieden heeft…. iets exclusiefs.
De zoekmachines zijn er echter OOK om het publiek te laten zien, wat een bedrijf te bieden heeft. Dus het was ook wel logisch dat we hoog zouden scoren op de combinatie van zoekwoorden ‘webdesign en exclusief’.
Als je zoekt op ‘webdesign Den Haag’ (wij zitten in Den Haag), dan staan we echt niet bovenaan.
Maar waarom zouden we per se bovenaan willen staan voor de mensen die zoeken op ‘webdesign Den Haag’?
Onze klanten komen uit het hele land. Onze klanten vinden de soort dienstverlening belangrijker dan het idee dat we om de hoek zitten.
Dus SEO en zeker de title tag zijn vooral een kwestie van logisch nadenken: wat wil je laten weten aan het publiek?
Titel en omschrijving
Je hoeft niet helemaal bovenaan bij Google, maar je moet toch echt wel op de eerste bladzijde komen. Wees nou eerlijk, hoe vaak blader je nou door 18 pagina’s zoekresultaten heen om een bedrijf te vinden? En dan als je bedrijf op die eerste pagina staat, moet je tekst zo kort, pakkend en overzichtelijk zijn, dat de bezoeker er voor kiest om bij jouw vermelding door te klikken naar je website.
Het belangrijkste voor je potentiële klant is de SEO titel. Die valt het meest op (de naam van de website hoeft er niet eens in voor te komen).
Bijvoorbeeld COACHING VOOR HORECA STUDENTEN | RANDSTAD
Het belangrijkst voor Google is DUS ook de title tag. De titel van je website.
En vervolgens de korte omschrijving, de meta-omschrijving (of meta description) die je lezer al in één oogopslag moet kunnen laten zien, wat je te bieden hebt. Zie die korte omschrijving als een korte reclamezin.
Het werkt ook erg goed om erin te schrijven: lees meer op onze website:
Samenvatting
-
Geef in de title tag in een paar duidelijke en beknopte woorden weer, waar je bedrijf voor staat. Wat maakt jouw bedrijf uniek?
-
Zie de meta-omschrijving als de kans om gratis een paar korte reclame zinnen te mogen plaatsen van Google. Maak ook in die paar zinnen duidelijk, hoe jouw bedrijf verschilt van de andere vermeldingen op de zoekpagina.
Meer?
Er zijn werkelijk bergen informatie over SEO te vinden op het internet. Als je je werkelijk wil gaan verdiepen, raad ik je aan eens een kijkje te nemen bij Yoast.
Ook is de gratis cursus de Digitale Workshop erg aan te bevelen.
In onderstaand filmpje worden de termen SEO titel en meta omschrijving (hier meta tekst genoemd) erg goed toegelicht:
Op ons YouTube kanaal staat een kleine afspeellijst met dit soort korte, krachtige filmpjes over SEO. Abonneer je op ons kanaal om op de hoogte te blijven van nieuw toegevoegde filmpjes. Wil je tips liever in kleine, hapbare maar zeer effectieve brokken?
Meld je dan aan voor de nieuwe blogartikelen over dit onderwerp.