Kan je als bedrijf zonder Facebook?
illustratie © Pink Sun Webdesign
In het kort:
- als bedrijf voel je je haast verplicht om een Facebook account te hebben
- dat account moet natuurlijk wel veel volgers hebben, bezoek krijgen en veel likes op de posts, anders kom je niet echt bedrijvig over.
- Facebook zorgt er tegelijkertijd voor dat je posts nauwelijks vertoond worden. Maar je wordt natuurlijk wel aangespoord om je post te ‘promoten’
- de techgiganten krijgen te veel geld en macht
- Facebook een bedrijf is dat (in mijn ogen) onethisch onderneemt
Sterker nog: kan je als MARKETING bedrijf zonder Facebook?
In 2010 begon ik met Facebook. Dat was best leuk. Weer een connectie maken met mensen die je op verre reizen had ontmoet, een ex collega waar je ooit een klik mee had, met klasgenootjes van de lagere school of met verre familieleden. Dat was een primeur in die tijd!
Het spannende ging er natuurlijk na een paar jaar af, maar voor mij bleef het een aanvulling hebben op het plezier in mijn leven.
Ik had wel een enorme hekel aan de reclames die ik voorgeschoteld kreeg over lelijk ouder worden (ik vind ouder worden helemaal niet lelijk) en over afvallen (tjonge wat een vooroordelen). Maar gelukkig leerde ik al snel ADBLOCKER kennen.
In 2012 startte ik Pink Sun Webdesign en dan moest er natuurlijk ook een heuse bedrijfspagina komen. Dat was marketing in die tijd. Tenminste… dat dacht ik. En met mij een heleboel andere ondernemers.
Een nieuwsbrief schrijven of een artikel schrijven of een promotie bedenken, dat vond ik leuk. Maar het onderhouden van de Facebook bedrijfspagina bleek al heel snel een vervelende klus.
Dat geleur om likes… !
Terwijl mijn bedrijf eigenlijk vanaf het begin al goed loopt, ‘moest’ ik van mezelf tot voor kort voor mijn goede fatsoen één keer in de zoveel tijd iets posten.
Ondertussen werd het persoonlijke Facebook voor mij eigenlijk een standaard ritueel tijdens het eten koken, maar ik kreeg er vrijwel nooit meer een echt blij gevoel van.
Misschien is het juist wel cool om je Facebook account te verwijderen?
Ik heb het in ieder geval allemaal verwijderd. Wel jammer van de mooie Facebook beoordelingen die getoond werden als men googelde op Pink Sun Webdesign. Maar daarom heb ik nu naast de Google reviews een (gratis) account bij Trustpilot.
Verder verwacht ik dat het me alleen maar tijdswinst op zal leveren.
Het is me opgevallen dat mijn klanten ook vaak een voorkeur hebben voor Pinterest, Instagram en LinkedIn.
Ik zal mijn ervaring in ieder geval over een tijdje weer updaten.
Heb jij een goede of prettige ervaring met jouw Facebook bedrijfspagina? Laat me weten in de comments hieronder.
Het voelt goed!
Facebook heb ik niet gemist, persoonlijk niet en voor Pink Sun Webdesign ook niet.
Het heeft me tijdwinst opgeleverd en ik werd ook minder somber doordat ik al die berichten niet meer langs zag komen.
Nieuwe klanten konden ons net zo goed vinden. En de marketing die wij voor andere bedrijven doen, kan natuurlijk nog steeds via Facebook.
Dus het was een prima keuze!
Sterker nog: ik heb besloten om Whatsapp (eigendom van Facebook) ook te verwijderen!
Misschien ben jij straks wel de eerste? Het kost €4. That’s it. Te downloaden in de appstore/ bij Google play. En je data wordt niet verkocht.